تاریخ انتشار: دوشنبه 1400/03/03 - 01:12
کد خبر: 396083

در همایش «۱۳ دقیقه پیرامون دولت سیزدهم» مطرح شد؛

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت در همایش ۱۳ دقیقه درباره دولت سیزدهم گفت: خط اصلی که بین دولت و مردم باید رعایت شود، خط شفافیت است‌. با چین تفاهم نامه امضا می کنند و یا بنزین را گران می‌کنند و هیچ چیزی از آن نمی‌گویند. الان به وضعیتی دچار هستیم که رئیس جمهور ما رسما دروغ می‌گوید. باید به سمت صداقت ساختاری برویم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ همایش «۱۳ دقیقه پیرامون دولت سیزدهم» با محوریت «پروژه اصلی دولت سیزدهم چه باید باشد؟» سید مجید حسینی، محمدحسین قائدشرف، محمد ترک یلماز، مرتضی فیروزآبادی، حجت‌الاسلام مجتبی عرب، محمدامین سلیمی، محمدجواد خضرایی، محمد فدایی و احسان ابراهیمی روز گذشته یکشنبه، ۲ خرداد توسط دفاتر بسیج دانشجویی دانشگاه های تهران در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد.

باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد نه صرفا افراد عوض شوند!

مجید حسینی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران در همایش ۱۳ دقیقه پیرامون دولت سیزدهم گفت: الان در لحظه‌ای هستیم که جامعه دیگر درگیر انتخابات نیست و سیاستی بین مردم وجود ندارد. آن چیزی که آن بالاها در حال شکل گیری است، سیاست نیست و لابی است و اصولا چیزی بین مردم برای مناقشه در فضای سیاست وجود ندارد. امر سیاسی دیگر وجود ندارد و مردم برای چیزی نمی‌جنگند.

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

وی افزود: ساختار بهداشت و درمان، آموزش و پرورش، مسکن و نظام بانکی ما نظام تبعیض است. اسم این ماشین تبعیض دولت است. بازی واقعی این است که باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد نه صرفا افراد عوض شوند. باید دید کدام کاندیدا و دولت علیه این سیستم تبعیض است و بقیه چیزها سرگرمی است.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه تهران تصریح کرد: نظام تبعیض باید عوض شود و ساختار حمایت از مردم در درمان، مسکن، آموزش و بانک ایجاد شود. باید ساختار سرمایه داری موجود به سمت ساختار مطلوب و درست تغییر کند.

خط اصلی که بین دولت و مردم باید رعایت شود، خط شفافیت است‌

محمدحسین قائدشرف، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت در همایش ۱۳ دقیقه درباره دولت سیزدهم گفت: خط اصلی که بین دولت و مردم باید رعایت شود، خط شفافیت است‌. با چین تفاهم نامه امضا می کنند و یا بنزین را گران می‌کنند و هیچ چیزی از آن نمی‌گویند. الان به وضعیتی دچار هستیم که رئیس جمهور ما رسما دروغ می‌گوید. باید به سمت صداقت ساختاری برویم.

وی افزود: اولویت اول مردم در نظرسنجی‌ها برای گفتمان دولت بعد، گفتمان مبارزه با فساد است‌. شفافیت و صداقت خیلی سخت است و کار آسانی نیست.

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت تصریح کرد: باید به سمتی برویم که روش‌هایی حکمرانی را یاد بگیریم. ما یکسری آدم‌ها داریم که حرف دارند ولی مدیریت ندارند و بالعکس و باید بتوانیم این ضعف‌های گفتمانی و مدیریتی خود را تقویت کنیم. ما متأسفانه نظام دینی ذیل مردم سالاری را نتوانستیم تعریف کنیم.

مشارکت حتی به معنای شرکت مردم در انتخابات دچار مناقشات است

محمد ترک یلماز، مسئول اسبق قرارگاه شهید باقری سازمان بسیج دانشجویی و مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر در همایش ۱۳ دقیقه درباره دولت سیزدهم: مهم‌ترین پروژه دولت سیزدهم باید این باشد که کشور را به جایی برساند که انتخابات مطلوبی داشته باشیم. بسیاری تحولات باید صورت گیرد که بتوانیم اصلاحاتی را رقم بزنیم. این افراد پراکنده که در جامعه هستند، باید تبدیل به نیرویی شوند که می‌توانند مشکلات را حل کنند. مشارکت حتی به معنای شرکت مردم در انتخابات نیز دچار مناقشات جدی شده است.

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

کشور ما به صورت جدی به جوان و جوان‌گرایی نیاز دارد. آن چیزی که ما به عنوان جوانگرایی میشناسیم، آیا معنای درست آن است یا قشر خاصی را فقط مدنظر داریم؟

توان تشخیص رئیس جمهور باید متکی بر عدالت و مردم باشد

مرتضی فیروزآبادی، فعال سابق دانشجویی و معاون طرح و برنامه آستان قدس رضوی در همایش ۱۳ دقیقه درباره دولت سیزدهم: اولین کار دولت آینده باید ارتقاء کیفیت حکمرانی باشد و این تابع یک نظام فکری درست در شخص رئیس جمهور است. افرادی که در انتخابات شرکت می‌کنند، برای یک روز بعد انتخابات فکر نکرده‌اند. باید دید که چه کسی آمده است که در بین افراد در تلاش برای قدرت، مشکلات کشور را حل کند.

رئیس جمهور باید درباره ده مسئله اصلی کشور قوه تشخیص و مدیریت داشته باشد. توان تشخیص رئیس جمهور باید متکی بر مبانی نظری جمهوری اسلامی از جمله عدالت و مردم باشد. اگر رئیس جمهوری خوب بفهمد، باید بتواند تا آخر پای تصمیم خود بایستد.

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

مسئله بعدی بحث تعارض منافع است که در بخش‌های مختلف کشور مانند آموزش و پرورش و بهداشت و نهادها و افراد دولتی وجود دارد. باید رئیس جمهور آینده مقابل این جریان تعارض منافع بایستد و با آن مبارزه کند. راه‌حل مسائل کشور روشن است اما در عمل پیاده نمی‌شود.

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است

مجتبی عرب، مسئول حوزه نهضت و مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شریف در همایش ۱۳ دقیقه درباره دولت سیزدهم: ما نیاز به یکسری تغییرات اساسی در لایه حکمرانی و بعد از آن لایه اجتماعی کشور داریم. ما در نقطه آغاز این مسیر هستیم‌‌. دوران دولت حداکثری فرانرسیده است و ما در شرایط فعلی با این نگاه دولت حداکثری در بن بست هستیم.

دولت آینده در مرحله اول، باید آواربرداری کند. ما طی هشت سال گذشته از نقطه مثبت به نقطه منفی رسیده‌ایم. هنوز افرادی هستند که به مبانی انقلاب اسلامی پایبند هستند و می‌خواهند این آوارها را بردارند اما نوع کار آنان متفاوت است. به عبارتی دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است.   

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

ما یک دوره‌ای را پشت سر می‌گذاریم که انحرافات فقط به نقطه صفر بازمی‌گردد. حرف زدن درباره مراحل جلوتر و ساخت مسیر، حرف عملیاتی و درستی در زمانه فعلی نیست و باید در حال حاضر این آوارها برداشته شود. رئیس جمهور حداکثری هشت‌سال آینده در دل دولت حداقلی چندسال آینده شکل خواهد گرفت.

جامعه ما جامعه خرده گفتمان‌هاست و اجماع ملی خیلی کم داریم

محمد فدایی، معاون علمی سابق سازمان بسیج دانشجویی در همایش ۱۳ دقیقه درباره دولت سیزدهم: یک چیزی که ما دچارش هستیم، مسئله منجی گرایی افراطی است. یعنی همه منتظریم یک منجی بیاید و همه چیز را درست کند. جریانات مذهبی منجی‌شان رهبر معظم انقلاب است و جریانات عمومی‌تر منجی آن‌ها دولت است و جریانات روشنفکر، منجی‌شان غرب است‌. این نوع منجی‌گری، باعث سلب مسئولیت از خودمان است.

دوگانه‌ای وجود دارد که تحول را از یک طرف به حرکت جامعه و از طرف دیگر به حضور یک منجی گره می‌زند. پروژه دولت آینده باید به رشد و مشارکت و حرکت مردم فکر کند. برخی‌ها اساسا این اراده را ندارند و به آن فکر هم نمی‌کنند. جامعه ما جامعه خرده گفتمان‌هاست و اجماع ملی خیلی کم داریم.

دولت بعدی یک دولت حداقلی آواربرداری است/ باید دولتی علیه سیستم تبعیض شکل بگیرد

یک ایده و راه‌حل برای به حرکت درآوردن جامعه در حال حاضر وجود ندارد. تنها راهی که وجود دارد این است که باید همه به یک درک مشترک از یکدیگر برسیم و این تنها با گفتگو اتفاق خواهد افتاد. به عبارتی باید یک چرخ فکری در فضای جامعه ما رقم بخورد. ما باید به جای مخاطب شناسی به مخاطب شنوی برسیم.

 
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
صعود تاریخی افغانستان به جام جهانی فوتسال
کلاس‌های دانشگاه‌ها امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
اولین تصاویر از لحظه شلیک جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه +فیلم
زمان ثبت‌نام کلاس اولی‌ها اعلام شد
جزئیاتی از برگزاری انتخابات ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
بازداشت قطاری دانشجویان معترض آمریکایی +فیلم
بازارگردانی در اختیار بورس و فرابورس قرار گرفت
لحظه حمله پلیس به تحصن‌کنندگان در دانشگاه واشنگتن +فیلم
دانشجویان یونانی هم به‌ پا خاستند +فیلم
تجمع دانشگاهیان سراسر کشور در حمایت از خیزش دانشجویان در آمریکا
بشاگرد چگونه بشاگرد شد؟ +فیلم
هشدار هواشناسی درباره سامانه بارشی جدید
کلاس‌های پیام نور امروز به مدت ۲ ساعت تعطیل شد
رقابت ۱۲ هزار داوطلب در پنجاه و یکمین دوره آزمون دستیاری پزشکی
شروط معافیت از مالیات بر عایدی سرمایه در انتقال املاک تعیین شد
امکان تحصیل دختران متأهل در مدارس روزانه
ورود یک واکسن خوراکی به برنامه واکسیناسیون کودکان
روایت جالب وزیر راه پاکستان از استقبال مردم از رئیسی
بارش‌ ها ادامه دارد/ کاهش نسبی دما در روزهای پایانی هفته
آرامش بازار نفت و افول قیمت طلا تا چه زمانی ادامه دارد؟
بازیکنان اسمی پرسپولیس علیه تصمیم اوسمار
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top